Kuvagalleria

RUK:n kurssien kaikki upseerioppilaat vierailevat salpalinjalla,jossa yhdistyksellämme on lottapiste,missä jaetaan tietoa salpalinjan rakennustyömailla työskennelleiden lottien toiminnasta.
Kenttäkeittiömme vihki käyttöön Ville Haapasalo Virolahden Vaahterikonkankaalla. Soppatykki on vuokrattavissa.

Eversti Kempin muistomerkki Haminan Lupinlahdella everstin syntymäkodin paikalla on yhdistyksemme hallinnassa ja hoidossa.

Maskottimme lottanukke Rauhan nimipäiviä vietetään vuosittain joulukuun lopulla Rauhan päivän tienoilla. Käydään läpi mennyttä vuotta ja suunnitellaan tulevaa.

Pidämme tilauksesta korvike-esittelyä ja mahdollisuuksien mukaan myös maistiaisia.

Salpalottien muistomerkki Virolahden Bunkkerimuoseolla.

Kauttamme saa tilattua Lotta Svärd hautareliefejä. Taarinvuoren iv-tornissa jatkosodan aikana valvontavuoroaan suorittamassa ollut Iv-lotta Saara Kauppila menehtyi salaman iskiessä torniin. Miehikkälän sankarihautausmaalla hänen hautakiveen kiinnitettiin Lotta Svärd reliefi juuri Kaatuneitten muistopäivän edellä. Mukana oli lotan omaisia ja yhdistyksen puheenjohtaja. Kiinnityksen suoritti Miehikkälän Sotaveteraanien puheenjohtaja.
Kaatuneitten muistopäivänä yhdistyksemme edustajat osallistuivat Lappeenrannassa vietettyyn kentältä löytyneiden tuntemattomaksi jääneiden sankarivainajien siunaamistilaisuuteen. 50 vainajaa pääsi kotimaan multiin.
Yhdistyksemme jäseniä mahdollisuus tilata tilaisuuksiin; esitelmiä,musiikkia,lausuntaa...palvelu- ja hoivakodeille, kouluille jne. Kuva 18.5 Klamilan tilaisuudesta Pyölinmäellä.
Olimme avustamassa Suomen Salpa dokumentin kuvauksissa. DVD on myynnissä Miehikkälän Salpamuseolla 25,- hintaan.
Oma kehittelemämme Lotan Kapsäkkihartaus on palvellut monia useissa tilaisuuksissa ja hetkisen sen äärellä hiljentyen on saanut voimia jatkaa matkaa....
Kesäretki Rautjärvelle Simo Häyhän museolle ja Pulsaan vanhalle rautatieasemalle 25.6 sujui leppoisissa tunnelmissa.Päivä sisälsi monenlaisia elämyksiä ja kokemuksia! Yhteiskuva otettiin Pulsan aseman seinustalla Evakko-muistolaatan vierellä. Mukana oli yksi henkilö,joka 3-vuotiaana lähti evakkomatkalle ko asemalta.
Salpavaellus 2019 järjestettiin Lappeenrannassa. Yhdistyksemme Lottakanttiini palveli osallistujia,oppaita ja MPK:n edustajia Rutolan salpamajalla la 29.6.19. Perinnetunnelmaan hirsimajassa päästiin vaellukseen osallistuneen perinneasuun sonnustautuneen salparakentajia kunnioittaneen nuoren miehen kanssa."Kätkössä honkien ol lottakanttiini,kahvia tarjoili siel Kaakonkulman perinnelotat...." Mukava tunnelma!
"Lottakuoromme" harjoitteli ennen Perinnekenttähartautta Miehikkälän salpamuseolla 31.7.19.
Ev Kempin muistomerkillä vietettiin tilaisuutta 4.8,päivää ennen everstin syntymäpäivää. (synt. 5.8.1893) Vieraina Etelä-Kymenlaakson Sotilaspoikien Perinnekillan jäseniä. Veteraanikuoro juhlisti ohjelmaa esityksillään. Tästä tehtäneen vuosittainen perinne!
4.8 oli Tyrjän voiton päivä ja ev Kempin haudalle Kouvolaan kävi useita vuosia ko päivänä joku viemässä pietaryrttejä,kunnes kukkientuojaa ei enää näkynyt. Yhdistyksemme jatkaa tätä perinnettä ja tänä vuonna kukat laskettiin tilaisuuden yhteydessä everstin muistomerkin lähellä olevalle Tyrjän rykmentin muistokivelle,jolla JR7 kunnioittaa ensimmäistä komentajaansa.
Kuutamoyö ja yllä tähtitaivas...elokuun lämmin yö. Koskettava tunnelma toi kunnioitusta ja kiitollisuutta iv-lottia kohtaan,jotka jaksoivat päivästä toiseen,yöstä seuraavaan valvoa rakkaan kotimaamme ilmatilaa talvi- ja jatkosodan aikana. Kuvassa klo 01-03 puheenjohtajan kanssa vartiovuorossa ollut Anneli Mässeli Pyterlahdesta.
Jouko Törmälän kokoama Lottalauluja kirja on meillä ahkerassa käytössä. Viimeksi Reetta Värri säestäjänään Aulis Hietala esittivät kirjasta kaksi laulua Virolahden Iv-torni tapahtumassa Pyterlahdella. Kirjaa on yhdistyksellämme vielä muutama kpl myynnissä.
Iv-tapahtumassa perinnelottamme kokivat mieliinpainuvan tunnelman saapuessaan vanhan kuorma-autonlavalla tilaisuuteen! Suuret kiitokset autonomistajalle/kuljettajalle!
Kiitämme yhteistyökumppaneitamme Miehikkälän Kappeliseurakuntaa ja Miehikkälän sotaveteraaneja hyvästä yhteistyöstä ja mieliinpainuneista Perinnekenttähartauksista Miehikkälän salpamuseolla. Toivottavasti perinne jatkuu!
"Kummiupseerimme" vänrikki Roosa-Olivia Kallio vieraili Kaakonkulmalla poikaystävänsä Hanneksen kanssa. Hän oli luovuttamassa salpaleijonakiveä viimeisen RUK: kurssin parhaalle naisupseerikokelaalle. Käynti bunkkerimuseolla yhdistyksen salpalottien muistomerkillä. Illan kruunasi Ravijoen Vahtivuoren avajaiset. Toisena päivänä salpamuseoon tutustumisen jälkeen sinetöitiin ystävyys kädenpuristuksella aidolla salpaleijonakivellä Taavetintien varrella.
RUK kurssin 254 Feniks paras naisupseerikokelas Jenni Sari Annika Salomaa vastaanotti lahjoittamamme salpaleijonakiven päätöstilaisuudessa 30.8.19. Puheenjohtajan kanssa kiveä oli luovuttamassa kurssin 252 lahjoituksen saanut vänrikki Roosa-Olivia Kallio.
Tilaisuus Kentälle jääneet sotavainajamme toi Virojoen Rajasalin täyteen väkeä. Kanttiinin tuotto on lahjoitettu etsijäryhmä Karjalan Vallille toiminnan tukemiseksi.